Polskie Firmy w Sporcie – nasi rodacy chętnie sponsorują kluby sportowe, także poza granicami kraju. Dowiedz się więcej!

Kto by pomyślał, że poziom polskich inwestycji nie będzie nigdzie tak potężny, jak w Niemczech. Polskie firmy zainwestowały już tam co najmniej 800 mln euro – dla przedsiębiorców jest to kosztowna reklama, jednak jeśli inwestorzy chcą liczyć się na rynkach zagranicznych. Dobrze jest zdecydować się na taki krok. I tak – polskie firmy często są sponsorami klubów piłkarskich Bundesligi, zresztą niejednokrotnie.

Mundial nadal trwa, jednak w tym roku nie przyniósł Polakom zwycięstwa i większych sukcesów. Poszczycić możemy się jednak osiągnięciami polskich firm, które na arenie sportowej rozsławiają się jako sponsorzy. W końcu promocja sportu idealnie wpasowuje się w strategie marketingowe marek działających w różnych branżach.

Tak się stało w przypadku nowosądeckiej firmy Dako, która w 2016 roku rozpoczęła współpracę z niemiecką drużyną Borussią Mönchengladbach, a wcześniej była jednym ze sponsorów podczas mistrzostw świata w piłce ręcznej kobiet czy wyścigu kolarskiego Tour de Pologne. Logotyp producenta okien, drzwi, bram i rolet został dzięki temu umieszczony na bandach reklamowych, ściance sponsorskiej, korytarzu prowadzącym na murawę czy klubowym autokarze Borussii. Wśród sponsorów drużyny, dzięki statusowi oficjalnego partnera klubu, firma uzyskała wyłączność branżową.

Z piłką nożną za pan brat

Kolejną firmą wspierającą działania klubów Bundesligi był przez dwa lata Orlen (2008-2010) – sponsorował on trzy niemieckie kluby – Herthę Berlin, Bayer 04 Leverkusen oraz HSV Hamburg. PKN Orlen zyskał tym samym większą rozpoznawalność marki, sympatię, a także pokazał społeczną kompetencję biznesu. Po tym czasie – wspierał piłkarskie kluby dziecięce i młodzieżowe.

Również firma Oknoplast wspiera zachodnie drużyny. Borussia Dortmund, Inter Mediolan, Olympique Lyon to kluby cenione przez samego prezesa Oknoplastu – Mikołaja Placka. Firma wykorzystywała wizerunek piłkarzy, jej logo znalazło się na bandach czy telebimach, na stadionie Borussii Dortmund i Interu, a także spodenkach graczy Olympique Lyon. W Polsce przedsiębiorstwo wspiera działania klubu MKS Puszcza Niepołomice, ponieważ ma tam swoją siedzibę.

Na europejskim rynku sponsorskim związanym z firmami produkującymi drzwi i okna znalazł się jeszcze większy konkurent – Drutex z Bytowa. Aby wzmocnić przekaz i zyskać zaufanie klientów, firma zdecydowała się na budowanie spójnej i silnej strategii marketingowej, w myśl której postawiła między innymi na sponsoring drugoligowego klubu Bytovia Bytów przez co najmniej dziesięć lat. Leszek Gierszewski, prezes Drutexu, zdecydował się na taki ruch nie bez przyczyny – to właśnie w tym mieście Drutex ma swoją siedzibę i wspiera swoich zawodników lokalnych. Od 2016 roku ambasadorami marki są Philipp Lahm symbolizujący precyzję, Jakub Błaszczykowski odpowiadający za wytrzymałość i Andrea Pirlo – symbol piłkarskiej elegancji. Akcja była prowadzona w Polsce, Niemczech oraz Włoszech i objęła m.in. prasę, internet, punkty sprzedaży (materiały POS) oraz outdoor.

Sięgając nieco wstecz, krakowska firma Comarch – sportowo związana z klubem Cracovii w 2010 roku – została głównym sponsorem drugoligowego niemieckiego klubu TSV 1860 Monachium na okres czterech lat. Logo firmy zostało umieszczone na koszulkach, obecne jest również na stadionowych billboardach czy we wszelkich działaniach promocyjnych w telewizji, prasie, radiu, Internecie oraz działaniach zewnętrznych, a zaufanie fanów i klientów za granicą znacznie wzrosło. W prasie pojawiła się informacja, że wysokość wsparcia szacowana jest na 1,8 mln euro rocznie.

Od 2017 do 2019 roku oficjalnym sponsorem Girondins Bordeaux jest firma mająca w tej dziedzinie wieloletnie doświadczenie – producent bram, drzwi i ogrodzeń – WIŚNIOWSKI. Poza sponsorowaniem polskiej reprezentacji w piłce nożnej, logo polskiej firmy będzie widoczne na bandach reklamowych i w ośrodku treningowym „Żyrondystów”, a nawet na rękawie klubowej koszulki znanego na całym świecie Igora Lewczuka.

Czas na siatkówkę i piłkę ręczną!

Tak jak zespół Yamahy podczas wyścigów IDM oraz drużyna damska tenisa THC Bochum, tak również polscy siatkarze zostali objęci patronatem przez Polski Koncern Naftowy Orlen, a szczypiorniści natomiast mogą liczyć na wsparcie ze strony sponsora strategicznego PGNiG. Od 2010 roku Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo towarzyszy reprezentacjom młodzieżowym i seniorskim w tej dyscyplinie. Ponad to spółka jest fundatorem tytularnym Superligi oraz Pucharu Polski. Polskich olimpijczyków wspiera strategicznie natomiast Kulczyk Investments, sponsorem tytularnym jest Lotto, a sponsorem platynowym – Orlen. Kadrze olimpijskiej towarzyszy wsparcie medyczne, któremu patronuje LUX MED, warto też wspomnieć o patronacie Tauron, Tyskie czy Peugeot, a także stworzeniu kolekcji olimpijskiej przez 4F.

Walka o podium w Formule 1

Logo polskich firm znalazły się również na strojach kierowców i bolidach w Formule 1.  X-Trade Brokers w 2010 roku stał się drugim sponsorem zespołu, w którym jeżdżą Lewis Hamilton i Jenson Button.
Za to Roberta Kubicę, promującego napój N-Gine, będzie wspierać podkrakowska firma FoodCare.

Daleki skok w skoki narciarskie

Sponsorem Turnieju Czterech Skoczni na okres czterech lat, aż do 2022 roku, został producent odzieży sportowej 4F. Według kontraktu sponsorskiego logo marki będzie pojawiało się na wszystkich czterech skoczniach i w jego otoczeniu. Firma zastąpiła niemieckiego producenta samochodów – Audi, któremu wygasł trzyletni kontrakt. Decyzja 4F była spowodowana ogromnym zainteresowaniem Polaków, wysoką oglądalnością skoków (1/3 widzów turniejów to Polacy) i sukcesami polskich skoczków.

Rzut za miliony punktów – koszykówka

Jeden z najbogatszych Polaków – Piotr Szulczewski wie, co to dobra inwestycja. 36-latek zdecydował się sponsorować jedną z najbardziej utytułowanych drużyn w historii NBA – Los Angeles Lakers. Stworzona przez polskiego inwestora aplikacja Wish pojawiła się na koszulkach, reklamowana jest w hali Staples Center oraz obiektach treningowych Lakers. Według serwisu Recode koszty sponsorowania drużyny przez Szulczewskiego oscylują między 12 a 14 mln dol. rocznie.

Polscy przedsiębiorcy kochają sport!

W swoje działania promocyjne i partnerowanie sportowcom na stałe wpisali światowi giganci. Od kilku lat polscy przedsiębiorcy radzą sobie na tym polu coraz odważniej. Mogą nawiązując kontakty z najznamienitszymi sportowcami – w końcu w cenione i mające potencjał drużyny warto inwestować. Niejeden inwestor chciałby być na miejscu polskich przedsiębiorców partnerującym znanym klubom i drużynom!