Microsoft wspiera polskich uczniów, tworząc Szkoły Przyszłości

Współczesna edukacja rozwija się niezwykle dynamicznie, a polskie szkoły mają dziś dostęp do wielu narzędzi i rozwiązań, które jeszcze nie tak dawno temu były dla nich nieosiągalne. Wraz z rozwojem technologii zmienia się podejście uczniów, rodziców, a także firm, którym zależy na tym, aby placówki edukacyjne bardziej angażowały i przygotowywały młodzież do wejścia w dorosłe życie. Jedną z ciekawych inicjatyw jest stworzony przez Microsoft projekt o nazwie Szkoły Przyszłości.

 

Czym są Szkoły Przyszłości?

Zespół POLPOL.pl tworzą ludzie, którzy spędzili swoje dzieciństwo zarówno w zgiełku metropolii, jak i nieco bliżej natury – nieobce nam życie w mieście i na wsi. Niedawno wywiązała się między nami ciekawa dyskusja na temat tego, jak wyglądała nasza edukacja w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych. Wnioski były dość oczywiste – młodzież z terenów miejskich miała lepszy dostęp do technologii, a także zajęć pozaszkolnych. Te rzeczy były trudniej dostępne w słabiej rozwiniętych miejscowościach, przez co uczniowie musieli wykazać się sporą determinacją, by dotrzymać kroku kolegom z większych ośrodków.

 

Odpowiadając na pytanie, czym są Szkoły Przyszłości? To przede wszystkim spełnienie naszych marzeń z dzieciństwa o nowoczesnym i efektywnym procesie przyswajania wiedzy. Firma Microsoft zebrała zestaw narzędzi i oprogramowania, który postanowiła przedstawić nauczycielom, dyrektorom oraz samorządowcom. Efekt? Coraz więcej polskich szkół wkracza w erę cyfrowej transformacji, zapewniając uczniom angażujące i rozwijające zajęcia.

 

Czym skorupka za młodu nasiąknie…

Trudno nie zauważyć, że nowoczesne technologie odmieniły świat, nie wyłączając sektora edukacji. Chociaż uczniowie borykają się z tymi samymi problemami, co ich rodzice czy dziadkowie – mają problemy z nauką, rówieśnikami, a także zastanawiają się, do czego przyda im się przekazywana wiedza – to poprzez dostęp do najnowszych technologii trudniej im zaangażować się w tradycyjny model nauczania. Opracowany w 2017 r. raport na temat cyfryzacji szkół wskazuje, że zaledwie połowa szkół wykorzystuje na lekcjach cyfrowe technologie, a pracownie są rzadko wyposażone w specjalistyczny sprzęt. Inne badania podkreślają, że od transformacji technologicznej nie ma odwrotu, a klasyczne podejście do nauczania powinno być uzupełniane o rozwiązania cyfrowe. Wdrożenie nowoczesnych technologii w nauczaniu nie tylko rozwija kreatywność uczniów, lecz również przygotowuje ich do wyzwań nowoczesnego rynku pracy.

 

Microsoft pomaga polskim szkołom

Usprawnienie komunikacji, rozwinięcie nowych kompetencji wśród nauczycieli i uczniów, a także wyrównanie szans rozwoju młodzieży to główne cele, które przyświecają inicjatywie Microsoft. Samych korzyści płynących z dołączenia do projektu Szkoły Przyszłości jest jednak więcej – polskie szkoły mogą:

  • wdrożyć takie same standardy nauczania w każdej placówce, niezależnie od jej lokalizacji,
  • mieć całkowitą pewność, że korzystają z legalnego oprogramowania,
  • optymalizować koszty poprzez wspólne zakupy z innymi placówkami,
  • przyczynić się do zwiększenia atrakcyjności regionu, wdrażając nowoczesne rozwiązania.

 

Dostępne rozwiązania amerykańskiego producenta oprogramowania obejmują:

  • udostępnienie sprzętu renomowanych producentów, wśród których znajdują się takie marki jak Acer, HP, Dell czy Lenovo,
  • dostęp do oprogramowania, w tym bezpłatnej wersji Office 365 dla szkół,
  • wyjątkową edycję doskonale znanej gry Minecraft – wersja ta jest dedykowana nauczaniu i może być wykorzystana podczas zajęć z przedmiotów ścisłych.

 

Dyrektorzy i nauczyciele szkół mogą bezpośrednio kontaktować się z przedstawicielami marki Microsoft, którzy analizują potrzeby szkół, a następnie planują wdrożenie odpowiednich narzędzi.

 

Szkoły, które świecą przykładem

Projekt Szkoły Przyszłości został wdrożony w wielu placówkach na terenie całego kraju i jak podkreślają sami inicjatorzy – będzie ich coraz więcej. Dyrekcje przestają się obawiać wkroczenia w transformację technologiczną, a uczniowie na tym korzystają. Na stronie internetowej projektu można poznać historie placówek edukacyjnych, które wdrożyły oferowane przez Microsoft rozwiązania i stały się wzorem dla innych szkół. Są to placówki z większych miast, takich jak Radom, a także z mniejszych ośrodków – Gmina Trzebnica czy Nowy Tomyśl.

 

Każda z opisanych historii transformacji skupia się na potrzebach szkół, które w znacznej mierze są zbieżne i na osiągniętych efektach – a te robią duże wrażenie. Wśród najczęściej pojawiających się celów, znajdują się:

  • poprawa komunikacji,
  • spersonalizowana edukacja,
  • doskonalenie pracy w grupach,
  • zwiększenie efektywności i zaangażowania,
  • usprawnienie procesu zarządzania szkołą,
  • wzmocnienie pracy kreatywnej,
  • poprawa komunikacji wewnętrznej,
  • zwiększenie szans uczniów na rynku pracy,
  • doskonalenie umiejętności społecznych młodzieży,
  • budowanie świata bez granic dla uczniów z małych i średnich ośrodków.

 

Jeśli chodzi o osiągnięte rezultaty, to biorący udział w projekcie pracownicy szkół podkreślają, że dzięki pomocy Microsoft:

  • uzyskali szybki dostęp do materiałów edukacyjnych,
  • usprawnili działania placówek,
  • wdrożyli twórcze metody pracy z uczniami,
  • zwiększyli zaangażowanie młodzieży,
  • rozwinęli swoje kompetencje.

 

Nowy kierunek edukacji

Współczesna edukacja próbuje dotrzymać kroku rozwojowi technologicznemu, powoli otwierając się na zmiany. Stworzona przez firmę Microsoft inicjatywa to ciekawe rozwiązanie dla szkół, które z jakichś względów nie wkroczyły w erę transformacji technologicznej. Dzięki dostępnemu oprogramowaniu mają one szansę dołączyć do grona placówek, które nie tylko usprawniają swoją codzienną pracę, lecz przede wszystkim zwiększają efektywność nauczania młodzieży. Trzymamy kciuki za sukces inicjatywy i mamy nadzieję, że już wkrótce w Polsce wszystkie szkoły będą oferować angażujące i rozwijające zajęcia!