E-commerce w Polsce, podobnie jak i na całym świecie, rozwija się niezwykle prężnie. Coraz więcej osób decyduje się na robienie zakupów online, a sprzedawcy zacierają ręce. Wartość polskiego e-handlu szacuje się na około 40 mld zł, co dobrze rokuje na przyszłość, bowiem mimo tak zawrotnej kwoty, obecnie co drugi polski internauta darzy sklepy online zaufaniem i dokonuje zakupów za ich pośrednictwem. Prognozy są obiecujące, ponieważ potencjał e-commerce jest ogromny, a przedsiębiorcy chcą jak najszybciej przekonać do siebie resztę potencjalnych klientów. Dość wspomnieć, że w całej Europie niemal 650 tysięcy witryn zajmujących się handlem B2C zatrudnia niemal dwa miliony osób.


Czym jest e-commerce?

Zakupy przez internet stają się coraz bardziej powszechne – wiele osób zaczyna poszukiwać miejsc, gdzie można taniej kupić upragniony towar, który następnie zostanie dostarczony wprost pod ich drzwi. Dziś nie trzeba wychodzić z domu, aby zrobić zakupy, w sieci można dostać wszystko – od artykułów spożywczych po elektronikę. Wystarczy komputer lub urządzenie mobilne, karta z możliwością dokonywania transakcji bezgotówkowych i duży zapas czasu, aby spokojnie przewertować testy, recenzje, fora, a przede wszystkim oferty sklepów online. Jest w czym wybierać, bowiem na ten moment tego typu punktów sprzedaży jest w naszym kraju ponad 20 tysięcy i każdego dnia pojawiają się nowe. Jesteśmy świadkami zakupowej rewolucji i wiele wskazuje na to, że dopiero nabiera ona rozpędu.

Zalety e-handlu i stojące przed nim wyzwania

E-handel w Polsce wzrasta średnio o 30% w skali roku, a kolejni przedsiębiorcy z coraz większym zainteresowaniem kierują swój wzrok w stronę rynku online. I słusznie, bowiem ta branża cechuje się stosunkowo niskim progiem wejścia i nie wymaga ogromnego budżetu. Raczkujący sklep online nie musi mieć wielu funkcjonalności, ponieważ można je rozbudowywać wraz z jego rozwojem.

Założenie nowej firmy zajmującej się sprzedażą przez internet jest szybkie i proste, niestety nie każdy przedsiębiorca zdaje sobie sprawę, jak wielka konkurencja go otacza. Brak optymalizacji działań marketingowych, nieumiejętność wsłuchania się w potrzeby klientów, a także konkurowanie z podobnymi firmami, które kuszą klientów niższymi cenami mogą skutkować zamknięciem interesu. Niestety nie jest to rzadkością, ponieważ około 80% firm prowadzących sprzedaż online zamyka swoje serwery w ciągu 2-3 lat od ich uruchomienia. To co dla jednych jest handlowym El Dorado, dla innych może stać się jedynie kopalnią wirtualnego pirytu. Warto zwrócić uwagę na fakt, że brak przygotowania przedsiębiorców do uruchomienia sprzedaży online wpływa negatywnie na potencjalnych klientów, którzy mogą łatwo  zrazić się do tej formy handlu – wiarygodność jest najważniejsza. Nie ulega również wątpliwości, że nieaktywna sprzedażowo połowa polskich internautów podchodzi do zakupów online z dystansem, ponieważ ceni sobie możliwość obejrzenia produktu w sklepie stacjonarnym, oczekuje natychmiastowego dostępu do zakupionego towaru i nie ufa oferowanym przez e-sklepy systemom płatności.

Mimo wyzwań, które stoją przed e-commerce i sceptyzmowi części internautów, który wynika z przyzwyczajenia do sklepów stacjonarnych, a także obaw o bezpieczeństwo transakcji online, e-handel niesie ze sobą szereg korzyści – tak dla klienta, jak i sprzedawcy.

Argumenty przemawiające na korzyść e-commerce

Sprzedaż stacjonarna i e-handel mogą ze sobą współegzystować, w końcu nie wszystkich zakupów można dokonać w sieci, tak jak nie każdy sklep stacjonarny ma równie szeroki wybór asortymentu co sklep online. Szeroko pojęta opłacalność każdej z tych form sprzedaży jest pojęciem płynnym, ponieważ zależy ona od wielu czynników, takich jak branża, zapotrzebowanie na dany towar czy grupa docelowa. E-commerce ma wiele zalet, trudno zatem się dziwić, że coraz więcej osób decyduje się na uruchomienie kanału sprzedaży online.

E-handel dla klienta to:

  • Wygodne i proste zakupy,
  • Możliwość łatwego zwrotu zakupionego towaru,
  • Bezpieczeństwo transakcji,
  • Szybkie i proste płatności,
  • Ogromny wybór asortymentu i niższe ceny.

E-handel dla przedsiębiorcy to:

  • Możliwość realizacji planów biznesowych,
  • Szansa na zbudowanie znanej i rozpoznawalnej marki w sieci,
  • Automatyzacja procesu sprzedaży,
  • Niski próg wejścia i wysokie oszczędności,
  • Brak konieczności inwestycji w rozbudowane zaplecze – można korzystać z potencjału dropshippingu.

Dla każdego wystarczy miejsca

Polski e-commerce jest łakomym kąskiem dla małych, średnich, a także dużych sklepów online. Chociaż ten typ sprzedaży mógł zaistnieć dzięki nowoczesnym technologiom i w dużej mierze się na nich opiera, to nie ulega wątpliwości, że kluczem do osiągnięcia sukcesu jest optymalizacja działań i zaangażowanie w proces budowania efektywnej sprzedaży. E-handel kusi niższymi kosztami utrzymania niż w przypadku sklepów stacjonarnych i możliwością szybkiego zbudowania zaplecza. Chociaż sklepy internetowe mają niższe marże, ich właściciele najczęściej nie narzekają na osiągane wyniki finansowe. Warto jednak pamiętać, że prowadzenie handlu w sieci jest obarczone pewnym ryzykiem i bez zrozumienia mechanizmów rządzących tym kanałem sprzedaży nietrudno o potknięcia. Jeśli jednak przedsiębiorcy będą skupiać się na jakości obsługi klienta, sprawnym łańcuchu dostaw, zaczną mocno implementować działania marketingowe i będą gotowi, aby stanąć do zdrowej rywalizacji z konkurencją – miejsca w e-commerce wystarczy dla wszystkich!

Jeśli chcesz zaistnieć w sieci lub poszukujesz partnera, który pomoże Ci dotrzeć do szerszego kręgu potencjalnych klientów, skontaktuj się z nami i wspólnie zadbajmy o rozwój polskiej gospodarki.

Źródła:

https://www.forbes.pl/biznes/e-commerce-w-polsce-wyniki-za-2016-i-prognozy-na-2017/155k14e
http://superbiz.se.pl/opinie-biz/40-mld-zl-tyle-warty-jest-handel-internetowy-w-polsce_939619.html
https://www.wprost.pl/gospodarka/10054266/Rynek-e-commerce-i-kondycja-e-sklepow-w-Polsce.html
http://paga.org.pl/upload/source/Think_Paga/RAPORTY/RAPORT_eCommerce_Think_Paga_FINAL.pdf
http://antyweb.pl/e-commerce-w-polsce-2017/